4images logo
c_tl c_t c_tr
c_l
Rejestracja
Użytkownik:
Hasło:

Zalogować automatycznie przy następnej wizycie?


Losowe zdjęcie

Solaris Urbino 12 #238
Solaris Urbino 12 #238 nowe
Komentarzy: 0
PR

Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne

SŁOWO WSTĘPU.
Szanowi Państwo, Koledzy odwiedzający tę kategorię wiedzy o b. wojewódzkim przewoźniku b. woj. legnickiego! Od kilku lat zabiegałem o stworzenie w sieci takiego miejsca, w którym można by upamiętnić trochę historii komunikacji miejskiej i międzymiastowej LGOM z lat 1975 - 1995. Uczynili to za mnie Koledzy i zaproponowali współpracę. Zrobili to zapewne niemałym wysiłkiem i za to Im dziękuję! Zdaję sobie sprawę, że udało nam się objąć tylko lata 1980 - 1995 (i to nie w pełni), ale to i tak bardzo wiele zważywszy na panujące do roku 1989 zakazy fotografowania tzw. obiektów strategicznych, jakimi były wówczas m. in. zajezdnie autobusów oraz "embargo" na informacje. Powyższe łączy się z tym, że - niestety, ale niewielu z nas dysponuje jakimkolwiek materiałem fotograficznym z tego okresu. Ja szczęśliwie dysponuję notatkami (prawie dziennikami) i pamięcią "fotograficzną" - mam nadzieję, że choć trochę dobrą, która pozwoliła mi to wszystko, co tu znajdziecie, usystematyzować i spisać.
ZWRACAM SIĘ JEDNOCZEŚNIE Z UPRZEJMĄ PROŚBĄ DO WSZYSTKICH OSÓB, KTÓRE MAJĄ JAKIEKOLWIEK ZDJĘCIA AUTOBUSÓW LEGNICKIEGO WPK (czarno-białe, kolorowe - wszystko jedno, mogą być też Jelcze 272 MEX, Jelcze 043, Autosany H9-35 - dopiszemy je do bazy), ŻEBY NAWIĄZAŁY Z NAMI KONTAKT. PROŚBA TA JEST KIEROWANA TAK DO SYMPATYKÓW, JAK I DO BYŁYCH PRACOWNIKÓW WPK LEGNICA (także OTE Lubin i Głogów). Będziemy wdzięczni i usatysfakcjonowani, jeśli nasza praca nie ograniczy się tylko do samych opisów, które jednak - w miarę możliwości staramy się wzbogacać nie zawsze doskonałymi rysunkami i zdjęciami może nie zawsze najlepszej jakości, ale takimi, jakie są, a są one na tzw. wagę złota.

W P K L E G N I C A
Najdłużej działający wojewódzki przewoźnik w Polsce (1975-1995), organizujący komunikację miejską i międzymiastową na obszarze byłego województwa legnickiego. Siedziba Przedsiębiorstwa w Legnicy, ul. Domejki 2 (dawna ul. Hibnera 2). Dwa oddziały techniczno - eksploatacyjne - w Lubinie i w Głogowie.

WPK utworzone zostało dnia 1 czerwca 1975 roku, wraz z wprowadzeniem nowego podziału administracyjnego kraju, na bazie dotychczasowego Międzypowiatowego Przedsiębiorstwa Komunikacji (MPK) w Legnicy (i jego oddziału w Lubinie) oraz głogowskiego oddziału Miejskich Zakładów Komunikacyjnych (MZK) w Zielonej Górze.

Przedsiębiorstwo utrzymywało regularne autobusowe połączenia międzymiastowe pomiędzy najważniejszymi ośrodkami Legnicko-Głogowskiego Okręgu Miedziowego: Legnicą, Lubinem, Polkowicami i Głogowem oraz okolicznymi miejscowościami - Jawor, Złotoryja, Legnickie Pole, Prochowice, czy Miłkowice. Zajmowało się także prowadzeniem komunikacji miejskiej w Legnicy, Lubinie i Głogowie.

Poszczególne miasta - siedziby oddziałów WPK połączono także liniami międzymiastowymi. Nie podzielono jednak numeracji autobusów (tzw. numerów bocznych) w zależności od zakładu macierzystego.

W wyniku następstw transformacji systemowej, w latach 1994-1995 specjalnie powołana Komisja ds. Komunalizacji WPK w Legnicy działająca przy Urzędzie Wojewódzkim w Legnicy zadecydowała o likwidacji wojewódzkiego przewoźnika. Na początku, po licznych sporach Urzędu Wojewódzkiego i władz WPK z lokalnymi władzami samorządowymi, 1 stycznia 1994 roku zlikwidowano Oddział Techniczno-Eksploatacyjny nr 1 w Lubinie, przekazując obsługę komunikacji wewnątrz miasta tamtejszemu Przedsiębiorstwu Komunikacji Samochodowej. Majątek, w postaci taboru autobusowego, przekazano częściowo do centrali w Legnicy, a częściowo został sprzedany przez organ założycielski WPK lub skasowany. 1 kwietnia 1995 roku Oddział Techniczno-Eksploatacyjny nr 2 w Głogowie wraz z zapleczem i taborem został przekształcony w komunalną spółkę gminy pn. "Komunikacja Miejska" sp. z o.o. w Głogowie. Ostatecznie, 31 grudnia 1995 roku legnicka centrala WPK została zlikwidowana, a jej majątek, pracowników, środki trwałe i zobowiązania przejęło Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne sp. z o.o. w Legnicy - spółka komunalna Gminy Legnica.

Całkowita liczba autobusów, które stanowiły tabor Przedsiębiorstwa zamyka się liczbą ok. 400 sztuk. WPK posiadało własne warsztaty naprawcze, 3 zajezdnie, kilkadziesiąt pętli i ok. 1000 przystanków.

Źródło: Wikipedia.

Kategoria założona przez Michała (Warsaw1977), ale informacje tu zawarte są wynikiem współpracy i wymiany informacji z Kolegami tworzącymi tę stronę, którzy także ją uzupełniają o cenne informacje. Szczególne ukłony kieruję w stronę Remika, Morpheo i Karosy.

Remikowi dziękuję za dodanie moich rysunków wszystkich autobusów WPK Legnica po awarii, która strawiła zawartość albumów zdjęć.

Informuję ponadto, że opublikowane tu rysunki są chronione prawem autorskim.

Prawo do ich rozpowszechniania, powielania i publikowania w innych serwisach internetowych oraz w wydawnictwach tradycyjnych ma wyłącznie autor, Twórcy strony oraz członkowie Towarzystwa Miłośników Komunikacji Miejskiej w Legnicy. (Hits: 18225)
Podkategorie
Ikarus 280 (6) nowe
Fabrycznie nowe i używane (po odbudowie) autobusy, dostarczone w latach 1983 - 1992.

Wszystkie dostarczone dla WPK Legnica (wraz z OTE w Głogowie) Ikarusy 280.26 objęte były przedziałem numeracji taboru od #1001 do #1061 i od #1063 do #1068.

Opisy poszczególnych autobusów zawierają takie dane, jak: rok produkcji, numery rejestracyjne, miejsca i daty poszczególnych napraw głównych oraz schematy malowania autobusów po tych naprawach. Dodatkowo można znaleźć informację o przekazaniach taboru pomiędzy poszczególnymi zajezdniami oraz inne ciekawostki.

Umieszczone tu informacje zostały zebrane i usystematyzowane w oparciu o zachowane, lecz nie zawsze kompletne, prywatne źródła należące do wielu sympatyków WPK Legnica.

Jelcz 120M (0)
W 1992 roku zaprezentowano i wdrożono do produkcji autobus Jelcz 120M, który jest modernizacją szeroko rozpowszechnionego w Polsce Jelcza PR110M. Najbardziej rzucającymi się w oczy zmianami stylistycznymi pojazdu było zastosowanie w górnej części ściany czołowej nowej wykonanej z tworzywa sztucznego obudowy zewnętrznej miejsca przeznaczonego na tablicę informacyjną oraz zastosowanie szyby tylnej o zmniejszonych wymiarach. Nieznacznie zmienione zostało również wnętrze pojazdu. Zlikwidowano 2 miejsca siedzące na przeciw trzecich drzwi na rzecz przestrzeni dla osób stojących, oraz zmniejszono o 20 mm wysokość pierwszego stopnia w trzecich drzwiach. Jednak najważniejszą zmianą w stosunku do modelu PR110M było zastosowanie zmodernizowanego turbodoładowanego silnika WS Mielec SWT 11/300/1 o mocy maksymalnej 162 kW (220 KM) zblokowanego z 4-biegową skrzynią S4-95 produkcji polskiej. W porównaniu z Jelczem PR110 zastosowano zmienione (szybsze) przełożenie mostu napędowego, dzięki czemu wzrosła prędkość maksymalna oraz uległo znaczącej redukcji zużycie paliwa. Jeszcze w tym samym roku do oferty dołączyła wersja o oznaczeniu 120MM wyposażona w silnik MAN D2866UH o mocy maksymalnej 184 kW (250 KM) oraz 4-biegową automatyczną skrzynię biegów ZF4HP-500. Stworzono również prototyp autobusu wyposażonego w silnik Volvo THD102KB o mocy maksymalnej 180 kW (245 KM), jednak wersja ta o oznaczeniu 120MV, nie została wprowadzona do produkcji seryjnej.

W 1993 roku model 120MM został zastąpiony przez 120MM/1 z silnikiem MAN D0826LUH05 o mocy maksymalnej 169 kW (230 KM), który spełniał normę czystości spalin Euro-1, silnik był zblokowany z 4-biegową automatyczną skrzynią: ZF 4HP-500.
Źródło: Wikipedia.

Do WPK Legnica w 1993 roku dostarczono cztery fabrycznie nowe Jelcze 120MM/1 - dwa dla zajezdni w Legnicy, jeden dla OTE Głogów i jeden dla OTE Lubin i jeden Jelcz 120M dostarczony do zajezdni w Legnicy. Autobusy były wyposażone w windy dla pasażerów na wózkach inwalidzkich, jednakże jako sporadycznie wykorzystywane, zostały we wszystkich autobusach zdemontowane.

Kolejne legnickie Jelcze serii 120 i 121, nie zostaną zaprezentowane w tym dziale, ponieważ były dostarczane po likwidacji WPK Legnica na konto powstałych w to miejsce spółek - MPK Sp. z o.o. Legnica i KM Sp. z o.o. Głogów.

Jelcz L11 (4) nowe
Fabrycznie nowe autobusy Jelcz L11/II (w wersji dwudrzwiowej), dostarczone w 1989 roku.

Autobusy były przeznaczone do obsługi wszystkich brygad linii pospiesznej "A" (Legnica - Głogów; Głogów - Legnica). Po likwidacji WPK Legnica po dwa autobusy przejęły MPK Sp. z o.o. Legnica i Komunikacja Miejska Sp. z o.o. w Głogowie. Służyły wówczas przewoźnikom do obsługi linii miejskich i lokalnych.

UWAGA!!!
Podane informacje nt. miejsc i lat napraw głównych oraz bieżących głogowskich Jelczy L11 obejmują wyłącznie okres od przyjęcia autobusów na stan WPK Legnica /OTE Głogów/ do momentu przejęcia ich przez KM sp. z o. o. w Głogowie. Nie obejmują już okresu późniejszego, gdyż ten jest omawiany w innej kategorii /Głogów - Komunikacja Miejska - Jelcze L11/

Jelcz M11 (55) nowe
Fabrycznie nowe autobusy Jelcz M11 oraz po odbudowie (z Komunalnego Przedsiębiorstwa Naprawy Autobusów KAPENA w Słupsku i Kujawskich Zakładów Naprawy Samochodów w Solcu Kujawskim), dostarczone w latach 1986 - 1994.

Autobusy Jelcz M11 po odbudowie otrzymano w zamian za skierowane na napraw głównych Jelcze PR 110U i M.

UWAGA!!!
Podane informacje nt. miejsc i lat napraw głównych oraz bieżących głogowskich Jelczy M11 obejmują wyłącznie okres od przyjęcia autobusów na stan WPK Legnica /OTE Głogów/ do momentu przejęcia ich przez KM sp. z o. o. w Głogowie. Nie obejmują już okresu późniejszego, gdyż ten jest omawiany w innej kategorii /Głogów - Komunikacja Miejska - Jelcze M11/.

Jelcz PR110IL / Jelcz PR110I (3) nowe
Fabrycznie nowe autobusy Jelcz PR110IL dostarczone w roku 1982, a w 1984 roku Jelcz PR110I 1984, skierowane głównie do obsługi linii pospiesznych "A" (Legnica - Głogów), "J", następnie "14" (Legnica - Jawor) oraz "Z", a następnie "22" (Legnica - Złotoryja) oraz "40" - jeden autobus (Legnica - Lubin). Autobusy były fabrycznie wyposażone w turystyczne fotele pasażerskie, a konstrukcja autobusu umożliwiała korzystanie z pojemnego bagażnika znajdującego się w podwoziu.

Wszystkie dostarczone dla WPK Legnica Jelcze PR110IL i Jelcze PR110I objęte były przedziałem numeracji taboru od #654 do #656 i od #691 do #694.

Jedyną charakterystyczną cechą zewnętrzną odróżniającą modele PR110IL i PR110I były przednie drzwi wejściowe - w PR110IL pneumatyczne dwuskrzydłowe, otwierające się na zewnątrz, natomiast w PR110I - otwierane na klamkę poprzez wciśnięcie zamka.

Opisy poszczególnych autobusów zawierają takie dane, jak: rok produkcji, numery rejestracyjne, miejsca i daty poszczególnych napraw głównych oraz schematy malowania autobusów po tych naprawach. Dodatkowo można znaleźć informację o przekazaniach taboru pomiędzy poszczególnymi zajezdniami oraz inne ciekawostki.

Umieszczone tu informacje zostały zebrane i usystematyzowane w oparciu o zachowane, lecz nie zawsze kompletne, prywatne źródła należące do wielu sympatyków WPK Legnica.

Jelcz PR110M (55) nowe
Fabrycznie nowe autobusy Jelcz PR 110M, dostarczone w latach 1983 - 1991.

Wszystkie dostarczone dla WPK Legnica (wraz z OTE w Lubinie i w Głogowie) Jelcze PR 110M objęte były przedziałem numeracji taboru od #681 do #690 i od #695 do #751.

Opisy poszczególnych autobusów zawierają takie dane, jak: rok produkcji, numery rejestracyjne, miejsca i daty poszczególnych napraw głównych oraz schematy malowania autobusów po tych naprawach. Dodatkowo można znaleźć informację o przekazaniach taboru pomiędzy poszczególnymi zajezdniami oraz inne ciekawostki.

Umieszczone tu informacje zostały zebrane i usystematyzowane w oparciu o zachowane, lecz nie zawsze kompletne, prywatne źródła należące do wielu sympatyków WPK Legnica.

Jelcz PR110U (43) nowe
Dostawy fabrycznie nowych autobusów Jelcz PR110U, zrealizowane w latach 1980 - 1983.

Wszystkie dostarczone dla WPK Legnica (wraz z OTE w Lubinie i w Głogowie) Jelcze PR110U objęte były przedziałem numeracji taboru od #601 do #653 i od #657 do #680.

Opisy poszczególnych autobusów zawierają takie dane, jak: rok produkcji, numery rejestracyjne, miejsca i daty poszczególnych napraw głównych oraz schematy malowania autobusów po tych naprawach. Dodatkowo można znaleźć informację o przekazaniach taboru pomiędzy poszczególnymi zajezdniami oraz inne ciekawostki.

Umieszczone tu informacje zostały zebrane i usystematyzowane w oparciu o zachowane, lecz nie zawsze kompletne, prywatne źródła należące do wielu sympatyków WPK Legnica.

rozkłady jazdy / tablice kierunkowe (10) nowe
San H100B (0)


Znaleziono zdjęć: 0 na 0 stronie(ach). Wyświetlone zdjęcia: 0 do 0.

Nie ma zdjęć w tej kategorii




Zdjęć na stronie: 

 

c_r
c_bl c_b c_br

RSS Feed: Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (Nowe zdjęcia)

Designed by Mychas  free 4images template affordable hosting