4images logo
c_tl c_t c_tr
c_l
Rejestracja
Użytkownik:
Hasło:

Zalogować automatycznie przy następnej wizycie?


Losowe zdjęcie

Ikarus 280.70E #5540
Ikarus 280.70E #5540 nowe
Komentarzy: 0
Maciek

Solaris Urbino 10

I właśnie codzienna, wieloletnia praktyka spowodowała, że MPK Legnica zamówiło do swoich autobusów silniki MAN, co wynika z przyjętej strategii unifikacji zespołów napędowych - wszystkie pojazdy dolnośląskiego przewoźnika są wyposażone w jednostki napędowe MAN oraz skrzynie biegów ZF. Zdaniem prezesa MPK - Franciszka Łosia, sprzyja to m.in. bardziej wydajnej i szybszej obsłudze serwisowej i dlatego w trzech legnickich Solarisach Urbino 10 zastosowano pionowy, 6-cylindrowy silniki MAN serii D0836 LOH 03 Euro 3 ze sterownikiem wtrysku EDC MS 6,4, o pojemności 6871 cm3, mocy 162 kW (220 KM) przy 2000 obr./min. i maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 850 Nm przy 1200-1800 obr./min. Współpracuje on z 4-stopniową skrzynią biegów ZF 4HP 502 zintegrowaną z retarderem - odłączanym przez ABS oraz wyłącznikiem na tablicy rozdzielczej. Opcjonalnie można zastosować 3-stopniową skrzynię biegów Voith 851.3. Warto dodać, że w systemie centralnego smarowania zastosowano urządzenie Vogel KFUS 2-64, natomiast odpowiedni poziom oleju w misce olejowej automatycznie reguluje urządzenie Oilmaster firmy Groeneveld. Urbino 10 posiada nowoczesną instalację elektryczną CAN-bus, gdzie główne wiązki elektryczne zostały poprowadzone w kanale pod dachem. W jej ramach połączono urządzenia sterujące komponentami nadwozia, drzwi, skrzyni biegów, silnika i układu hamulcowego. Dzięki temu na centralnym wyświetlaczu deski kierowcy pokazywane są dokładne informacje o stanie urządzeń w autobusie. "Dziesiątki" seryjnie wyposażane są w hamulce tarczowe na wszystkich osiach i sterowany elektronicznie, pneumatyczny układ hamulcowy EBS (Electronic Brake System) firmy WABCO. Zapewnia on skuteczniejsze, a jednocześnie łagodniejsze hamowanie. Układ EBS jest nowoczesnym rozwiązaniem łączącym właściwości działania dotychczas stosowanych układów - ABS (zapobiegającego poślizgowi na mokrej nawierzchni) i ASR (zapobiegającego poślizgowi kół przy ruszaniu). Pozwala precyzyjnie i bez wysiłku dozować jego siłę. Dzięki temu czas reakcji na działanie kierowcy jest krótszy niż w tradycyjnym pneumatycznym układzie hamulcowym, co znacznie podnosi wskaźnik bezpieczeństwa. Jednocześnie system EBS nieustannie kontroluje zużycie klocków hamulcowych na poszczególnych kołach i tak rozdziela siłę hamowania, aby ich zużycie było optymalne i jak najbardziej równomierne. Zaprogramowanie systemu EBS dla potrzeb pojazdów komunikacji miejskiej jest inne niż w przypadku autobusów turystycznych, gdyż jego parametry dobrano pod kątem specyficznych warunków jazdy po mieście (częste postoje na światłach i przystankach, jazda z mniejszymi prędkościami, nieregularne obciążenia itd.). We wnętrzu autobusu wygospodarowano większą powierzchnię niskiej podłogi m.in. dzięki zastosowaniu tylnej osi portalowej ZF AV 132S 900, pozwalającej na montaż ogumienia "supersingle" - pojedynczych opon o rozmiarze 385/55 R22,5. Dzięki temu rozwiązaniu poszerzono szerokość przejścia pomiędzy tylnymi nadkolami do 850 mm (wcześniej 625 mm) oraz poprzez obniżenie wagi pojazdu ograniczono zużycie paliwa. Kolejny czynnik pozytywnie wpływający na zmniejszenie kosztów eksploatacyjnych to powiększenie powierzchni okładzin ciernych, co powinno przełożyć się na wydłużenie ich okresu żywotności. Zdaniem producenta, model Urbino 10 posiada proporcjonalnie największą powierzchnię niskiej podłogi w porównaniu z innymi dotychczas produkowanymi seriami z Bolechowa, osiągając imponujący rezultat - 12,4 m2 niskiej podłogi na 19,2 m2 powierzchni wnętrz". Legnicka "dziesiątka" Solarisa może zabrać na swój pokład 75 pasażerów, w tym 20 na tapicerowanych fotelach firmy Ster typu 6MN. Drzwi (otwierane do wewnątrz firmy Kiekert) w układzie 1-2-2 mają szerokość: 860 mm (I drzwi) i 1350 mm (II i III drzwi). Pracę drzwi kontroluje układ elektro-pneumatyczny z systemem rewersyjnym, uniemożliwiającym przytrzaśnięcie pasażera. Przy prędkości autobusu powyżej 3 km/h następuje automatyczne zablokowanie wszystkich drzwi. Otwarcie dowolnych drzwi włącza dopiero hamulec postojowy. Wysokość wejścia do autobusu wynosi 360 mm, natomiast dzięki zastosowaniu funkcji "przyklęku" układu poziomującego ECAS firmy Wabco, tą wartość można zmniejszyć o około 80 mm. Wszystkie szyby w Urbino 10 zostały wklejone we wnęki ścian . Okna boczne są wyposażone u góry w przesuwne szyby (3 po lewej stronie i 2 po prawej), które zapewniają naturalną wentylację. To kolejna różnica w porównaniu z modelami dostarczonymi dla Mobilisa, gdzie wprowadzono dotychczas rzadko stosowane w autobusach nowszej generacji, odsuwane okna. Z jednej strony okna te zwiększają znacznie powierzchnię, przez którą do wnętrza wpada świeże powietrze, natomiast z drugiej strony - otwierają szeroką drogę do popisu dla nastoletnich pasażerów, którzy na pewno będą próbowali się wychylać przez okna. O ten aspekt bezpieczeństwa pasażerów spytamy podczas zbliżającego się wywiadu z prezesem Mobilisu - Eugeniuszem Szymonikiem. Oprócz przesuwnych szyb, napływ świeżego powietrza do legnickich midi-busów wymuszają dwie klapy dachowe sterowane manualnie oraz dwa sufitowe wentylatory wyciągowe. Odpowiednią temperaturę w chłodne dni utrzymują grzejniki konwektorowe, znajdujące się przy lewej ścianie pojazdu, oraz trzy dmuchawy (2 stopniowe) ulokowane pod pasażerskimi siedzeniami. Jako ogrzewanie dodatkowe wprowadzono piec firmy Eberspacher z termostatem. Warto tutaj zaznaczyć, że legnickie Urbino 10 nie zostały wyposażone w klimatyzację kabiny kierowcy, co stało się już standardem przy zakupie nowych pojazdów przez polskie przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej. W legnickich "dziesiątkach" wprowadzono system informacji wizualnej, opierający się na nowoczesnych tablicach diodowych serii ETL firmy R&G z Mielca. Ponadto zainstalowano tej samej firmy kasowniki KRG-6 z możliwością dziurkowania i drukowania oraz wykonano instalację (zasilającą i podłączenie do autokoputera) pod kasę fiskalną, które mają się pojawić w autobusach MPK obsługujących linie miejskie w przyszłym roku. Z lewej strony drugich i trzecich drzwi legnickich Urbino 10 zastosowano zewnętrzne, podświetlane przyciski do otwierania drzwi. System ten po upowszechnieniu się w komunikacji tramwajowej, obecnie wkracza na coraz większą skalę do taboru autobusowego, gdzie swoją przydatność może szczególnie wykazać w pojazdach obsługujących linie o słabej frekwencji. Przy okazji, będąc przy temacie frekwencji, dodajmy, że wśród egzemplarzy Urbinetto 10 zamówionych przez Mobilis, pięć pojazdów posiada systemem informacji pasażerskiej IRMA, który zlicza wszystkich pasażerów wchodzących i wychodzących z autobusu z dokładnością +/- 1 pasażer na dzień pracy. Daje to przewoźnikowi dokładną informację o natężeniu w określonym okresie na danej linii. W dobie maksymalnego dostosowywania taboru do liczby przewożonych pasażerów, jest to niewątpliwie przydatne urządzenie. Jego zalety na polskim rynku doceniły już m.in. firmy: ZKM Białystok, MPK Poznań, MZK Wejherowo i PKM Jaworzno. Na zakończenie tej krótkiej prezentacji konstrukcji, zatrzymajmy się na chwilę przy cenie legnickiego Urbino 10, która wyniosła 758 718,00 zł, w tym VAT - 136 818,00 zł. To główny powód tak słabego rozpowszechnienia w Polsce miejskich midi-busów o niskim przebiegu podłogi. Jeżeli katalogowy koszt 10-metrowego autobusu Solarisa o pojemności 75 - 82 pasażerów wynosi 636 000 zł, a pojazdu 12-metrowego o pojemności 105 pasażerów - 675 000 zł, to nie ma się co dziwić, że jak na razie przedsiębiorstwa miejskie dość sceptycznie podchodzą do tego typu konstrukcji. Tegoroczne dostawy dla firm: Mobilis (52 szt. Solaris Urbinetto 10), MZA Warszawa (15 szt. MAN NM 223) i MPK Legnica (3 szt. Solaris Urbino 10) są pierwszymi, większymi oznakami ożywienia w tym segmencie rynku i wiążą się bezpośrednio ze zmniejszaniem się ilości przewożonych pasażerów. W tej sytuacji przewoźnicy szukają oszczędniejszych systemów zarządzania taborem, a jednym z przyjętych tutaj wariantów jest zakup mniejszych, bardziej ekonomicznych konstrukcji klasy midi, przeznaczonych do obsługi linii o słabszym natężeniu ruchu pasażerskiego. Główną ich zaletą jest niższe zużycie paliwa (od 5 do 10 % mniej niż pojazdy 12-metrowe), lepsza zwrotność i wyższy wskaźnik wykorzystania pojazdu. Jednak przy obecnym wysokim udziale pracy kierowcy w kosztach przewozowych (około 50 % ceny wzkm), ta oszczędność przynosi zysk rzędu 20-30 groszy na 1 wzkm. To dla wielu przedsiębiorców zbyt mało, aby inwestować w nowy o tabor o mniejszej pojemności i dlatego jeszcze długo autobus 12-metrowy będzie standardowym pojazdem komunikacji miejskiej. MPK Legnica - podstawowe dane statystyczne Obecnie skład taboru MPK Legnica przedstawia się następująco: 3 szt. Solaris Urbino 10, 5 szt. MAN NL 223, 20 szt. Neoplan N41016, 2 szt. Neoplan K4016, 12 szt. Neoplan 4020, 8 szt. Urbino 12, 9 szt. Ikarus 280, 10 szt. Jelcz M11 i 11 szt. Jelcz M120. Łącznie w zajezdni firmy przy ulicy Domejki 2 stacjonuje 80 autobusów, w tym 57 pojazdów to konstrukcje niskowejściowe lub niskopodłogowe. Ich średni roczny przebieg wynosi 55 991 km. W 2002 roku autobusy MPK Legnica wykonały 4 527 tys. wzkm, w tym na terenie samej Legnicy 3 889 tys. wzkm i przewiozły 14 975 tys. pasażerów. Dla porównania - w 1998 r. zrealizowano 5 923 tys. wzkm, na terenie Legnicy - 4 478 tys. km i przewieziono 22 795 tys. osób. Przedsiębiorstwo obsługuje łącznie 18 linii miejskich ( w tym 2 nocne), 6 linii podmiejskich (na terenie gmin: Jawor, Krotoszyce, Kunice, Prochowice, Złotoryja, Legnickie Pole) oraz 2 linie bezpłatne, dofinansowywane przez supermarkety. Spółka zatrudnia ogółem 290 osób, w tym 154 kierowców. Pełne dane statystyczne na temat funkcjonowania firmy MPK Legnica można znaleźć tutaj. Podczas uroczystości przekazania trzech autobusów Solaris Urbino 10 mieliśmy przyjemność porozmawiać z prezesem MPK Legnica - Franciszkiem Łosiem, który przekazał nam wiele interesujących wiadomości na temat funkcjonowania przedsiębiorstwa. Zapis tego wywiadu znajduje się tutaj.

Czytaj więcej: http://www.infobus.pl/solaris-urbino-10-dla-mpk-legnica-tysieczny-autobus-z-bolechowa-na-polskich-drogach_more_81.html (Hits: 4946)
Podkategorie
301 / 302 (3) nowe
Solaris Urbino 10
VIN: SU92411063BPN1182
Wyprodukowany: 2003
Zezłomowany: 2020
Właściciele:
(2003-2020) MPK Sp. z o.o. Legnica
Tablice rejestracyjne:
(2003-2020) DL 17651
Numery taborowe:
(2003-2003) 301 / MPK Sp. z o.o. Legnica
(2003-2020) 302 / MPK Sp. z o.o. Legnica

Wypożyczenia:
(Sierpień 2003) MPK Wałbrzych

Inne informacje:
Solaris Urbino U10 E19
(01.07.2003) Data pierwszej rejestracji.
Mniej więcej po dwóch miesiącach od przybycia do MPK wozy 301 i 302 przenumerowano na odwrót.
(18.12.2019) Wypadek
(15.05.2020) Wywieziony z zajezdni wraz ze #102.

Inne zdjęcia tego autobusu można zobaczyć tu:
http://phototrans.pl/autobusy.php?s=15&nr=26583&ticket=525

302 / 301 (1) nowe
Solaris Urbino 10
VIN: SU92411063BPN1066
Wyprodukowany: 2003
Zezłomowany:
Właściciele:
(2003-) MPK Sp. z o.o. Legnica
Tablice rejestracyjne:
(2003-) DL 17652
Numery taborowe:
(2003-2003) 302 / MPK Sp. z o.o. Legnica
(2003-) 301 / MPK Sp. z o.o. Legnica

Wypożyczenia:
2003 - MPK Wałbrzych
2003 - MZK Żywiec Sp. z.o.o.
2003 - MZK Grudziądz
2003 - PKM Sosnowiec
2003 - MPK Rzeszów

Inne informacje
Mniej więcej po dwóch miesiącach od przybycia do MPK wozy 301 i 302 przenumerowano na odwrót.

303 (6) nowe
Solaris Urbino 10
VIN: SU92411063BPN1183
Wyprodukowany: 2003
Zezłomowany:
Właściciele:
(2003-) MPK Sp. z o.o. Legnica
Tablice rejestracyjne:
(2003-) DL 17653
Numery taborowe:
(2003-) 303 / MPK Sp. z o.o. Legnica

Wypożyczenia:
(2003-2003) MZK Żywiec Sp. z o.o.
(2003-2003) KM Sp. z o.o. Głogów

Inne informacje:
Solaris Urbino 10 E19
(01.07.2003) Data pierwszej rejestracji.
To jest tysięczny egzemplarz Solarisa wyprodukowany na rynek Polski.
Pojazd był udekorowany napisem "1000 razy jamnik", który to odpadł z autobusu ok. 2005 roku.

304 (1) nowe
Solaris Urbino 10
VIN: SU92411065BPN1023
Wyprodukowany: 2004
Zezłomowany:
Właściciele:
(2004-) MPK Sp. z o.o. Legnica
Tablice rejestracyjne:
(2004-) DL 26393
Numery taborowe:
(2004-) 304 / MPK Sp. z o.o. Legnica

Inne informacje:
(29.12.2004) Data pierwszej rejestracji.
(31.12.2004) Autobus pochodzi z drugiej dostawy Solarisów Urbino 10. (31.12.2004, około godziny 16-tej).

305 (0)
Solaris Urbino 10
VIN: SU92411065BPN1024
Wyprodukowany: 2004
Zezłomowany:
Właściciele:
(2004-) MPK Sp. z o.o. Legnica
Tablice rejestracyjne:
(2004-) DL 26395
Numery taborowe:
(2004-) 305 / MPK Sp. z o.o. Legnica

306 (2) nowe
Solaris Urbino 10
VIN: SU92411065BPN1025
Wyprodukowany: 2004
Zezłomowany:
Właściciele:
(2004-) MPK Sp. z o.o. Legnica
Tablice rejestracyjne:
(2004-) DL 26394
Numery taborowe:
(2004-) 306 / MPK Sp. z o.o. Legnica

307 (1) nowe
Solaris Urbino 10
VIN: SUU2411036BPN1449
Wyprodukowany: 2006
Zezłomowany:
Właściciele:
(2006-) MPK Sp. z o.o. Legnica
Tablice rejestracyjne:
(2006-) DL 39003
Numery taborowe:
(2006-) 307 / MPK Sp. z o.o. Legnica

Inne informacje:

308 (3) nowe
Solaris Urbino 10
VIN: SUU2411036BPN1450
Wyprodukowany: 2006
Zezłomowany:
Właściciele:
(2006-) MPK Sp. z o.o. Legnica
Tablice rejestracyjne:
(2006-) DL 39004
Numery taborowe:
(2006-) 308 / MPK Sp. z o.o. Legnica

Inne informacje:

309 (0)
Solaris Urbino 10
VIN: SUU2411036BPN1451
Wyprodukowany: 2006
Zezłomowany:
Właściciele:
(2006-) MPK Sp. z o.o. Legnica
Tablice rejestracyjne:
(2007-) DL 39516
Numery taborowe:
(2006-) 309 / MPK Sp. z o.o. Legnica

310 (3) nowe
Solaris Urbino 10
VIN: SUU2411036BPN1452
Wyprodukowany: 2006
Zezłomowany:
Właściciele:
(2006-) MPK Sp. z o.o. Legnica
Tablice rejestracyjne:
(2006-) DL 39514
Numery taborowe:
(2006-) 310 / MPK Sp. z o.o. Legnica

311 (0)
Solaris Urbino 10
VIN: SUU241103DB012953
Wyprodukowany: 2014
Zezłomowany:
Właściciele:
(2014-) MPK Sp. z o.o. Legnica
Tablice rejestracyjne:
(2014-) DL 88881
Numery taborowe:
(2014-) 311 / MPK Sp. z o.o. Legnica

Inne informacje:

Zakup autobusu współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007-2013
Autobus w wersji miejskiej. Wyposażony w klimatyzowaną kabinę kierowcy. Kolor nadwozia biało-niebieski. Wewnątrz autobusu zamontowano monitor LCD. Dostawa dnia 20.02.2014 roku.
Właścicielem autobusu jest Gmina Miejska Legnica

312 (1) nowe
Solaris Urbino 10
VIN: SUU241103DB012954
Wyprodukowany: 2014
Zezłomowany:
Właściciele:
(2014-) MPK Sp. z o.o. Legnica
Tablice rejestracyjne:
(2014-) DL 88886
Numery taborowe:
(2014-) 312 / MPK Sp. z o.o. Legnica

Inne informacje:

Zakup autobusu współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007-2013
Autobus w wersji miejskiej. Wyposażony w klimatyzowaną kabinę kierowcy. Kolor nadwozia biało-niebieski. Wewnątrz autobusu zamontowano monitor LCD. Dostawa dnia 20.02.2014 roku.
Właścicielem autobusu jest Gmina Miejska Legnica



Znaleziono zdjęć: 0 na 0 stronie(ach). Wyświetlone zdjęcia: 0 do 0.

Nie ma zdjęć w tej kategorii




Zdjęć na stronie: 

 

c_r
c_bl c_b c_br

RSS Feed: Solaris Urbino 10 (Nowe zdjęcia)

Designed by Mychas  free 4images template affordable hosting